AutoCAD

v staviteľstve

1.Úvod 2.Základy 3. Kreslenie a úpravy 4.Hladiny 5.Popis 6.Tabuľky 7.Kótovanie 8.Šrafy 9.Bloky 10.Tlač 11.Typy

Hore

13. Úpravy objektov pomocou uzlových bodov

Základné úpravy objektov natiahnutie, presunutie, kopírovanie, otočenie, nastavenie mierky a zrkadlenie je často výhodnejšie a rýchlejšie vykonať myšou pretiahnutím uzlových bodov.

Editačná operácia, ktorú si zvolíte pre vykonanie sa nazýva režim uzla.

Uzlové body sú malé vyplnené modré štvorčeky zobrazené v strategických bodoch na objektoch, ktoré ste vybrali ukazovacím zariadením. Uzlové body označujú riadiace miesta a sú výkonnými editačnými nástrojmi.

Keď sú zapnuté uzly, môžete vybrať objekty s  ktorými chcete manipulovať, než zadáte príkaz, a potom môžete pomocou myši s objektmi manipulovať.

Pri úprave objektov pomocou uzlových bodov, vyberte jeden uzol - základný, alebo horúci uzol, ktorý sa bude chovať ako referenčný bod akcie. Jeho farba sa zmení na červenú. Potom vyberte jeden z režimov uzlov. Týmito režimami môžete cyklicky prechádzať opakovaným stláčaním klávesy Enter alebo medzerník.

Rovnako môžete pomocou klávesových skratiek, alebo klepnutím pravým tlačidlom zobraziť všetky režimy a voľby obr. 63.

Uzly sa nezobrazujú na objektoch, ktoré sa nachádzajú na uzamknutých hladinách.

Postup pri posunutí uzlového bodu:

  1. Označte objekt, alebo skupinu objektov, ktorú chcete posunúť. Označené objekty sa zobrazia čiarkovane a v miestach uzlových bodov sa zobrazia malé modré štvorčeky.
  2. Klepnite na uzlový bod, ktorý chcete posunúť - farba bodu sa zmení na červenú a bod pri pohybe myši sa posúva s kurzorom.
  3. Budúcu polohu bodu môžete zadať pomocou súradníc, uchopením, alebo trasovaním.
    Aktuálnu ponuku možností úprav označených - modrých uzlových bodov vzhľadom na zvolený červený referenčný bod získate zobrazením miestnej ponuky pravým tlačidlom myši obr. 77.
  4. Tlačidlom Esc zrušíte označenie uzlových bodov

obr. 76


obr. 77

Práca s uzlami na kvadrante

Pri uzloch na kvadrantoch kružníc a elíps je vzdialenosť meraná od stredu a nie od vybraného uzlu. Napríklad v režime Pretiahnutia môžete výberom uzla na kvadrante pretiahnuť kružnicu a potom zadať vzdialenosť nového polomeru na príkazovom riadku. Vzdialenosť sa meria od stredu kružnice, nie od vybraného kvadrantu. Ak chcete kružnicu pretiahnuť a vyberiete jej stred, kružnica sa posunie.

Výber a úprava viacerých uzlových bodov

Ako základné uzly pre danú akciu je možné použiť jeden alebo viac uzlov. Keď vyberiete viac než jeden uzol (čo sa tiež nazýva viacnásobný výber aktívnych uzlov), zostane tvar objektu medzi vybranými uzlami nedotknutý. Ak chcete vybrať viac než jeden uzol, stlačte a podržte klávesu Shift a vyberte príslušné uzly.

Pretiahnutie pomocou uzlových bodov

Objekt je možné pretiahnuť posunutím uzlov do nového umiestnenia. Uzly na texte, referencii bloku, stredových bodoch úsečiek, stredoch kružníc a bodových objektoch objekt posunú a nepretiahnu. Toto je rýchly spôsob posunutia blokových referencií a úpravy kót.

Posun a kopírovanie pomocou uzlových bodov

Objekty môžete presunúť vybraným uzlom. Vybrané objekty budú zvýraznené a presunuté v smere a do vzdialenosti ďalšieho vybraného bodu umiestnenia.
Ak pri výbere prvého objektu podržíte stlačený kláves Ctrl, budú sa objekty kopírovať.

Otáčanie pomocou uzlových bodov

Ťahaním a výberom bodu umiestnenia môžete otáčať vybrané objekty okolo referenčného bodu. Alebo môžete zadať hodnotu uhlu. Toto je rýchly spôsob otáčania referencií blokov.

Zmena mierky pomocou uzlových bodov

Je možné zmeniť mierku vybraných objektov príbuzných referenčnému bodu. Veľkosť objektu zväčšíte ťahaním smerom preč od základného uzlového bodu a výberom bodu umiestnenia alebo veľkosť zmenšíte ťahaním smerom k základnému uzlovému bodu. Alebo môžete zadať hodnotu pre relatívnu zmenu mierky.

Zrkadlenie pomocou uzlových bodov

Zrkadlenie je otočenie objektu v smere osi x, alebo y o 180 stupňov cez dočasnú os zrkadlenia.
Zapnutím režimu Orto si uľahčíte výber vertikálnej, alebo horizontálnej osy zrkadlenia.

Nápověda - hľadaj: Použití režimů uzlů, Vytvoření násobných kopií pomocí uzlů
Použití editačních pomůcek str.109
Editace pomocí uzlů
Editace pomocí uzlů

Úpravy objektov pomocou uzlových bodov a myši,  si ukážeme na príklade č. 19.

Príklad 19

Upravte objekty kopírovaním, otočením, zrkadlením a nastavením mierky pomocou uzlových bodov a myši bez použitia príkazov na palete nástrojov Modifikace.
  1. Otvorte výkres pr19.dwg a nastavte štandardné prostredie.
  2. Okno - 1. klepnutím na úsečku sa úsečka označí, 2. klepnutím na koncový uzlový bod úsečky sa automaticky spustí funkcia posuv, 3. klepnutím s využitím uchopenia /priesečník, koncový, kolmo/ zadajte nový koncový bod úsečky /bod 1,2 obr. 78/.
  3. Dvere kopírovanie, posunutie - vyberte krížením dvere, všetky objekty dverí sa označia uzlovými bodmi, klepnite na horúci uzol, zostane červený, pravým klepnutím z miestnej ponuky vyberte Posunout, pre kopírovanie zadajte parameter pre viacnásobný posun k do príkazového riadku, body posunu nájdite uchopením, alebo trasovaním a klepnutím. Ukončite funkciu klávesom Enter alebo medzerník.
  4. Dvere otočenie - vyberte dvere, klepnite na horúci uzol, z miestnej ponuky vyberte Otočit, pre kópie  viacnásobného uhlu zadajte parameter k, body natočenia nájdite uchopením, alebo trasovaním a klepnutím. Ukončite funkciu klávesom Enter.
  5. Dvere zrkadlenie - vyberte dvere, klepnite na horúci uzol, z miestnej ponuky vyberte Zrkadli, pre kópie  viacnásobného zrkadlenia zadajte parameter k, body zrkadlenia nájdite uchopením, alebo trasovaním a klepnutím. Ukončite funkciu klávesom Enter.
  6. Dvere mierka - vyberte dvere, klepnite na horúci uzol, z miestnej ponuky vyberte Měřítko, pre kópie  viacnásobných mierok zadajte parameter k, faktor mierky zadajte pomocou referenčného bodu /od 0 do 1  zmenšenie, od 1 zväčšenie/, uchopením, alebo trasovaním a klepnutím. Ukončite funkciu klávesom Enter. Označenie uzlových bodov zrušíte klávesom Esc. /bod 3 obr. 78/.
- rovnaký postup.

obr. 78

Zadanie úlohy

V príkladoch 16 a 17 upravte objekty /natiahnutie, presunutie, kopírovanie, otočenie, nastavenie mierky a zrkadlenie/ len pomocou uzlových bodov.