| 
 |  | 
	
		| 
Základné úpravy objektov natiahnutie, presunutie, kopírovanie,
otočenie, nastavenie mierky a
zrkadlenie je často výhodnejšie a rýchlejšie 
vykonať myšou pretiahnutím uzlových bodov. Editačná operácia, ktorú si zvolíte 
pre vykonanie sa nazýva režim uzla.  
Uzlové body sú malé vyplnené modré štvorčeky zobrazené v strategických bodoch 
na objektoch, ktoré ste vybrali ukazovacím zariadením. Uzlové body označujú riadiace 
miesta a sú výkonnými editačnými nástrojmi.  
Keď sú zapnuté uzly, môžete vybrať objekty s  ktorými chcete 
manipulovať, než zadáte príkaz, a potom môžete pomocou myši s objektmi 
manipulovať.  
Pri úprave objektov pomocou uzlových bodov, vyberte jeden uzol - základný, 
alebo horúci uzol, ktorý sa bude chovať ako referenčný bod akcie. 
Jeho farba sa zmení na červenú. Potom vyberte jeden z režimov uzlov. Týmito 
režimami môžete cyklicky prechádzať opakovaným stláčaním klávesy Enter 
alebo medzerník.  
Rovnako môžete pomocou klávesových skratiek, alebo klepnutím pravým tlačidlom 
zobraziť všetky režimy a voľby obr. 63.  
   Uzly sa nezobrazujú na objektoch, ktoré sa nachádzajú na uzamknutých 
hladinách. 
Postup pri posunutí uzlového 
bodu: 
	- Označte objekt, alebo skupinu objektov, ktorú chcete posunúť. Označené 
	objekty sa zobrazia čiarkovane a v miestach uzlových bodov sa zobrazia malé
	modré štvorčeky.
 
	- Klepnite na uzlový bod, ktorý chcete posunúť - farba bodu sa zmení na 
	červenú a bod pri pohybe myši sa posúva s kurzorom.
 
	- Budúcu polohu bodu môžete zadať pomocou súradníc, uchopením, alebo 
	trasovaním. 
 
	Aktuálnu ponuku možností úprav označených - modrých uzlových 
	bodov vzhľadom na zvolený červený referenčný bod získate zobrazením 
	miestnej ponuky pravým tlačidlom myši
			obr. 77. 
	- Tlačidlom Esc zrušíte označenie uzlových bodov 
 
 
		 | 
		
  
obr. 76
  
			obr. 77  | 
	 
 
Práca s uzlami na kvadrante 
Pri uzloch na kvadrantoch kružníc a elíps je vzdialenosť meraná od stredu a 
nie od vybraného uzlu. Napríklad v režime Pretiahnutia môžete výberom uzla na 
kvadrante pretiahnuť kružnicu a potom zadať vzdialenosť nového polomeru na 
príkazovom riadku. Vzdialenosť sa meria od stredu kružnice, nie od vybraného 
kvadrantu. Ak chcete kružnicu pretiahnuť a vyberiete jej stred, kružnica sa 
posunie.  
Výber a úprava viacerých uzlových bodov 
Ako základné uzly pre danú akciu je možné použiť jeden alebo viac uzlov. Keď 
vyberiete viac než jeden uzol (čo sa tiež nazýva viacnásobný výber aktívnych 
uzlov), zostane tvar objektu medzi vybranými uzlami nedotknutý. Ak chcete vybrať 
viac než jeden uzol, stlačte a podržte klávesu Shift a vyberte príslušné uzly.
 
Pretiahnutie pomocou uzlových bodov 
Objekt je možné pretiahnuť posunutím uzlov do nového umiestnenia. Uzly na 
texte, referencii bloku, stredových bodoch úsečiek, stredoch kružníc a bodových 
objektoch objekt posunú a nepretiahnu. Toto je rýchly spôsob posunutia blokových 
referencií a úpravy kót.  
Posun a kopírovanie pomocou uzlových bodov 
Objekty môžete presunúť vybraným uzlom. Vybrané objekty budú zvýraznené a 
presunuté v smere a do vzdialenosti ďalšieho vybraného bodu umiestnenia. 
Ak pri výbere prvého objektu podržíte stlačený kláves Ctrl, budú sa 
objekty kopírovať. 
Otáčanie pomocou uzlových bodov 
Ťahaním a výberom bodu umiestnenia môžete otáčať vybrané objekty okolo 
referenčného bodu. Alebo môžete zadať hodnotu uhlu. Toto je rýchly spôsob 
otáčania referencií blokov.  
Zmena mierky pomocou uzlových bodov 
Je možné zmeniť mierku vybraných objektov príbuzných referenčnému bodu. 
Veľkosť objektu zväčšíte ťahaním smerom preč od základného uzlového bodu a 
výberom bodu umiestnenia alebo veľkosť zmenšíte ťahaním smerom k základnému 
uzlovému bodu. Alebo môžete zadať hodnotu pre relatívnu zmenu mierky.  
Zrkadlenie pomocou uzlových bodov 
Zrkadlenie je otočenie objektu v smere osi x, alebo y o 180 
stupňov cez dočasnú os zrkadlenia.  
Zapnutím režimu 
Orto si uľahčíte výber vertikálnej, alebo horizontálnej osy zrkadlenia.  
  Nápověda - hľadaj: 
Použití režimů uzlů, Vytvoření násobných kopií pomocí uzlů 
 
Použití editačních 
pomůcek str.109 
  
Editace pomocí uzlů 
		  Editace pomocí uzlů
  
Úpravy objektov pomocou uzlových bodov a myši,  si ukážeme na príklade č. 
19. 
  
Príklad 19
 
	
		Upravte objekty  kopírovaním, otočením, 
		zrkadlením a nastavením mierky pomocou uzlových bodov a 
		myši bez použitia príkazov na palete nástrojov Modifikace.
			- Otvorte výkres pr19.dwg a nastavte
			
			štandardné prostredie.
 
			- Okno - 1. klepnutím na úsečku sa úsečka označí, 2. 
			klepnutím na koncový uzlový bod úsečky sa automaticky spustí funkcia 
			posuv, 3. klepnutím s využitím uchopenia /priesečník, koncový, 
			kolmo/ zadajte nový koncový bod úsečky /bod 1,2
			obr. 78/.
 
			- Dvere kopírovanie, posunutie - vyberte krížením 
			dvere, všetky objekty dverí sa označia uzlovými bodmi, 
			klepnite na horúci uzol, zostane červený, pravým klepnutím 
			z miestnej ponuky vyberte Posunout, pre kopírovanie zadajte 
			parameter pre viacnásobný posun k do príkazového riadku, body 
			posunu nájdite uchopením, alebo trasovaním a klepnutím. Ukončite 
			funkciu klávesom Enter 
alebo medzerník. 
 
			- Dvere otočenie - vyberte dvere, klepnite na
			horúci uzol, z miestnej ponuky vyberte Otočit, pre 
			kópie  viacnásobného uhlu zadajte parameter k, body 
			natočenia nájdite uchopením, alebo trasovaním a klepnutím. Ukončite 
			funkciu klávesom Enter. 
 
			- Dvere zrkadlenie - vyberte dvere, klepnite 
			na horúci uzol, z miestnej ponuky vyberte Zrkadli, 
			pre kópie  viacnásobného zrkadlenia zadajte parameter k, 
			body zrkadlenia nájdite uchopením, alebo trasovaním a klepnutím. 
			Ukončite funkciu klávesom Enter.
 
			- Dvere mierka - vyberte dvere, klepnite na
			horúci uzol, z miestnej ponuky vyberte Měřítko, 
			pre kópie  viacnásobných mierok zadajte parameter k, 
			faktor mierky zadajte pomocou referenčného bodu /od 0 do 1  
			zmenšenie, od 1 zväčšenie/, uchopením, alebo trasovaním a klepnutím. 
			Ukončite funkciu klávesom Enter. Označenie uzlových bodov 
			zrušíte klávesom Esc. /bod 3 obr. 78/.
 
		 
		
			
				 
				 
				
				 
				- 
			rovnaký postup.
		 
		 | 
		
			  
			obr. 78 | 
	 
 
  Zadanie úlohy
V príkladoch 16 a 17 upravte objekty /natiahnutie, presunutie, kopírovanie,
otočenie, nastavenie mierky a
zrkadlenie/ len pomocou uzlových bodov. 
  |