Vážení čitatelia, s optimizmom vchádzame do nového školského roku 2004/2005. S nádejou sa o
niečo hlbšie vnárame do nového storočia. Ocitáme sa na začiatku školského roka,
v ktorom naša škola oslávi 40. narodeniny. Magické dvojčíslie v sebe skrýva kus
histórie.
Pod pojmom SPŠ stavebná v Banskej Bystrici sa však skrývajú predovšetkým ľudia,
ich práca, úspechy, prekonávané prekážky a ambície. Študenti, ich učitelia,
rodičia, priatelia školy...
Aj Vy vitajte pri čítaní.
-
-
-
-
-
-
-
-
|
Najprv sme boli maličkí
S očakávaním plných snov
A dnes si trápime hlavičky
Nad našou školou stavebnou.
Máme za sebou krásne roky
Pred sebou ešte krajšie
No kde budú viesť ďalšie naše kroky
Nám ešte nie je celkom jasné.
Možno nás zláka vysoká škola
Možno do zahraničia pôjdeme
Možno že nás práca volá
Možno o pár dní do sveta pôjdeme.
Možno aj slzy vyroníme
Možno sa nám roztrasie hlas
Veď sa už možno neuvidíme
Ale spomienky zostanú navždy v nás.
Mudroňová Mária, 4. C
|
... cesty ľudskosti vždy sa stretnú,
veď na ich konci i začiatku čakajú deti...
Citát určite vyjadruje životné krédo nielen moje, ale všetkých kolegov.
Štyridsať rokov – to je zrelý vek pre aktívny a produktívny život. SPŠ stavebná,
po celý čas ako obrovská tvorivá dielňa modelujúca najvzácnejšie bohatstvo
krajiny, vypravila do sveta tisíce neopakovateľných absolventov. Je nádherné
stretnúť ich na rôznych postoch dnešného pulzujúceho života so slovami:
„... i ja som chodil na stavebnú v Bystrici.“
Vo svojom príspevku si dovolím prezentovať podobu školy, ktorá je akceptovateľná
aj pre mojich kolegov a kolegyne, pre študentov a ich rodičov.
Chcem, aby naša škola bola príjemným prostredím pre žiakov, ktorá ponúka moderné
inovačné prvky vyučovania, alternatívne vzdelávacie projekty, lákavé
príležitosti dokázať si, že každý môže byť úspešným. Takáto podoba školy
vyžaduje zmenu pedagogického riadenia – zmenu práce učiteľa zvlášť v hodnotovom
prístupe učiteľa, v komunikácii, v nových zručnostiach riadiť proces učenia sa
žiaka a jeho osobnostného rastu.
V období, keď regionálne školstvo prebieha reformami a existencia škôl závisí od
počtu žiakov je nutné, aby sa aj naša škola prispôsobovala novým trendom
a zapojila sa do rôznych vzdelávacích projektov, ktoré sú v ponuke. Chceme
naplniť predstavu tzv. Otvorenej školy /pre šport a informatiku/, kde tvorí
škola a rodičia komunitu, ktorá sa častejšie stretáva a spolu rieši problémy.
V najbližších mesiacoch nás čaká príprava maturitnej skúšky podľa novej
koncepcie, ktorá prináša nový fenomén, a to povinnú maturitnú skúšku z cudzieho
jazyka. Ovládanie aspoň jedného cudzieho jazyka je pre súčasných absolventov
nutnosťou pre uplatnenie sa na trhu práce nielen doma, ale aj v zahraničí.
V záujme zvýšenia prestíže našej školy a uplatnenia absolventov na európskom
trhu práce sa chceme zapojiť do medzinárodného projektu CERTIFIKATE, ktorý je
koncipovaný špeciálne pre oblasť vzdelávania. IES certifikuje vzdelávacie
inštitúcie a absolventom vydáva medzinárodné certifikáty, ktoré sú celosvetovo
akceptované.
Chceme sa uchádzať o akreditáciu pre štvrtú úroveň odborného vzdelávania podľa
klasifikácie ISED, t.j. vyššie odborné vzdelanie v študijnom odbore staviteľstvo
so zameraním na stavebný manažment.
Ciele školy a jej perspektívy sú v budovaní ďalšej úspešnej tradície školy,
skvalitňovaní výchovy a vzdelávania, aktualizácii požiadaviek doby, no najmä
v úspešných absolventoch pre ďalšie vzdelávanie, hodnotný a produktívny život.
Dosiahnuť to, znamená byť v neustálej konštruktívnej konfrontácii so žiakmi,
rodičmi, zriaďovateľom a verejnosťou. Za každou premenou sa skrýva veľa úsilia,
vytrvalosti i cieľavedomej stany – pravdou, skúsenosťou a láskou stavať to, čo
pretrvá stáročia.
Ing. Vašková Jana
riaditeľka školy
späť
Do roku 1962 sa na SPŠ strojníckej vo Zvolene vyučoval odbor pozemné
staviteľstvo a technické zariadenie budov. V tomto roku sa odbor pozemné
staviteľstvo presunul na SPŠ spojovej techniky v Banskej Bystrici a odbor
technické zariadenie budov na SPŠ stavebnú v Liptovskom Mikuláši.
Na SPŠ spojovej techniky v školskom roku 1962/63 boli vytvorené tri triedy
druhého ročníka so stavebným zameraním /dve triedy odboru POS a jedna trieda VHS/.
Spolu tam v týchto odboroch študovalo 104 žiakov.
Stav v spoločnosti vyžadoval zvýšenú potrebu stavbárov – stredoškolsky
vzdelaných odborníkov pre oblasť stavebníctva a v nemalej miere aj zvýšený
záujem o túto formu štúdia si vyžiadal vytvorenie odbornej školy stavebného
zamerania.
Stredná priemyselná škola stavebná v Banskej Bystrici vznikla osamostatnením
stavebných odborov v už spomenutej SPŠ spojovej techniky. Prvý školský rok
novovzniknutej školy sa začal 7. septembra 1964.
V prvom školskom roku študovalo 358 žiakov a 5 externistov v 10 triedach
v dvoch študijných odboroch:
 | POS – 1. ročník dve triedy, 2. ročník jedna trieda,
3. ročník dve triedy |
 | VHS - 1. ročník dve triedy, 2. ročník dve triedy, 3.
ročník jedna trieda. |
Výchovno-vzdelávací proces zabezpečovalo 16 členov profesorského zboru.
Pôsobiská školy boli: Lazovná 32 /bývalá MŠ/, kde bolo aj riaditeľstvo,
Lazovná 42 /neskôr Hudobné múzeum/, Malinovského /tzv. Hušták/, od júna 1968
Skuteckého 20 /aj riaditeľstvo/ a od školského roku 1976/77 Skuteckého 11 a
Skuteckého 18.
V súčasnej dobe sa na škole študuje v odboroch:
 | pozemné staviteľstvo |
 | vodohospodárske stavby |
 | dopravné staviteľstvo |
 | technické a informatické služby |
Zamerania odborov:
 | pozemné staviteľstvo |
 | silikátová prefabrikácia |
 | stavebníctvo a zememeračstvo |
 | geodézia |
 | vodné stavby |
 | vodné hospodárstvo |
 | údržba a rekonštrukcia tratí |
 | dopravné staviteľstvo |
 | cestné staviteľstvo |
 | železničné staviteľstvo |
Formy štúdia:
 | denné štvorročné štúdium |
 | diaľkové päťroč né štúdium popri zamestnaní |
 | dvojročné nadstavbové štúdium absolventov gymnázií
v odbore geodézia |
 | trojroč né cyklické štúdium pre majstrov hlavnej stavebnej výroby |
 | externé štúdium |
Zoznam pracovníkov školy za 40 rokov:
1964 – 1991
Riaditeľ školy: Ing. Lutty Vladimír
Zástupcovia školy: Dombrovský Ján, Nemčok Ján, Ing. Buzga
Miroslav, Mgr. Szabová Emília, Nižňanský Eduard, Ing. Kovalík Vladimír,
Podhradský Milan.
1991 – 2004
Riaditeľ školy: Ing. Harťanský Ladislav
Zástupcovia školy: Ing. Paulis Vladimír, Komár Ján,
Brucháčová Anna, Ing. Ďurica Pavol, Plavcová Anna, Ing. Vašková Jana.
2004
Riaditeľka školy: Ing. Vašková Jana
Zástupca školy: Plavcová Anna
ZOZNAM UČITEĽOV VŠEOBECNO-VZDELÁVACÍCH PREDMETOV
 | Adamča Jozef |
 | Bacúriková Milota |
 | Bendeová Eva |
 | Brucháčová Anna |
 | Čupková Helena |
 | Dombrovský Ján |
 | Drobková Elena |
 | Dutková Katarína |
 | Gančová – Bodyová Viera |
 | Geistová Anna |
 | Gúziková Elena |
 | Haragová Jarmila |
 | Hešková Margita |
 | Hnilica Ján |
 | Holéczyová Milada |
 | Chromeková Mária |
|
 | Kadlečíková Magda |
 | Kamenská Viera |
 | Komár Ján |
 | Komárová Eva |
 | Kováčik Marián |
 | PhDr. Kozicová Anna |
 | Kučera Marián |
 | Kyseľ Ján |
 | Laco Jozef |
 | Longauer Eduard |
 | Melišová Dagmar |
 | Michalechová Anna |
 | Mozoľová Anna |
 | Nemčok Ján |
 | Nižňanský Eduard |
 | Ondrejková Jana |
|
 | Orlovská Ružena66 |
 | Palovičová Júlia |
 | Petr Rudolf |
 | Petrovič Ján |
 | Pivolusková Daniela |
 | Podracká Magda |
 | Podhradský Milan |
 | Mgr. Sabová Irena |
 | Samuelčíková Jana |
 | Slivka Milan |
 | Soviar Ladislav |
 | Svrčok Jaroslav |
 | Szabová Emília |
 | Ing. Šafranka Milan |
 | Šipkovská Eva |
|
ZOZNAM UČITEĽOV ODBORNÝCH PREDMETOV
 | Ing. Bacúrik Igor |
 | Ing. Benko Karol979 |
 | Ing. Bolf Ján |
 | Ing. Buzga Miroslav |
 | Ing. Ďurica Ján |
 | Ing. Gašperan Ján |
 | Ing. Holbík Ján |
 | Ing. Jagerčíková Ľudmila |
 | Ing. Jendželovská Alica |
 | Ing. Karabellyová Anna |
|
 | Ing. Kernerová Eva |
 | Klimo Jozef |
 | Ing. Krištál Tibor |
 | Ing. Kosáková Jarmila |
 | Ing. Kovalík Koloman |
 | Ing. Kšenzuliak Igor |
 | Ing. Kubišová Dagmar |
 | Lasab Imrich |
 | Ing. Lutty Vladimír |
 | Matúš Štefan |
|
 | Ing. Olejárová Mária |
 | Ing. Paulínyová Mária |
 | Ing. Paulis Vladimír |
 | Ing. Pivka Juraj |
 | Ing. Potančok Ján |
 | Ing. Rafaj Michal |
 | Ing. Sanitrárová Dagmar |
 | Ing. Šepák Otto |
 | Ing. Schvartzová Marta |
 | Ing. Styková Zlatica |
|
ZOZNAM TECHNICKO-HOSPODÁRSKYCH PRACOVNÍKOV:
 | Balážiková Dana |
 | Baran J. |
 | Dlholucká Vanda |
 | Drábiková Elena |
 | Chladná Mária |
|
 | Kacínová Helena |
 | Kráner J. |
 | Marčeková Viera |
 | Plechová Mária |
|
 | Sarvašová Eva |
 | Stupár Ján |
 | Urbanová Blanka |
 | Varhaníková Lýdia |
|
ZOZNAM SÚČASNÝCH UČITEĽOV VŠEOBECNO-VZDELÁVACÍCH PREDMETOV:
 | Mgr. Andráš Eduard |
 | Mgr. Bóková Anna |
 | Mgr. Capová Gabriela |
 | Ing. Danišová Iveta |
 | Mgr. Fábianová Jana |
|
 | Mgr. Grelneth František |
 | PhDr. Heldová Petra |
 | Mgr. Jakubovie Božena |
 | RNDr. Kuchárová Mária /Oravcová/ |
 | Mgr. Laubertová Ivetta |
|
 | Mgr. Martincová Nadežda /Langová/ |
 | Mgr. Palúchová Anna |
 | Mgr. Patrášová Katarína |
 | Mgr. Plavcová Anna |
 | Mgr. Šatánková Danuša /Kaňuková/ |
|
ZOZNAM SÚČASNÝCH UČITEĽOV ODBORNÝCH PREDMETOV:
 | Ing. Ďurica Pavol |
 | Ing. Fulmek Štefan |
 | Ing. Harťanský Ladislav |
 | Ing. Ivaničová Gabriela |
 | Kopanica Štefan |
 | Ing. Koska Pavel |
 | Ing. Kovalík Vladimír |
|
 | Ing. Kubincová Tatiana |
 | Ing. arch. Kubišová Jarmila |
 | Ing. Kybová Anna |
 | Ing. Mikušová Ľubomíra |
 | Ing. Puskailerová Katarína |
 | Ing. Rakytová Jana /Holková/ |
 | Ing. Rontšinská Eleonóra |
|
 | Ing. Rýsová Gabriela |
 | Ing. Schmidtová Alena |
 | Ing. Šovčíková Lenka |
 | Ing. Tančin Jozef |
 | Ing. Trenčanová Veronika |
 | Ing. Vašková Jana |
|
ZOZNAM SÚČASNÝCH TECHNICKO-HOSPODÁRSKYCH PRACOVNÍKOV
 | Kupcová Marcela |
 | Melcerová Anna |
 | Ing.Vozár Ivan |
 | Antalicová Soňa |
|
 | Krupcová Viera |
 | Čunderlíková Marta |
 | Slezáková Anna |
|
 | Pavlovová Slávka |
 | Ing. Zajacová Katarína |
 | Kupec Pavel |
|
S úctou a vďakou si spomíname na tých pedagogických pracovníkov,
ktorí
pôsobili na škole, ale súčasného výročia sa nedožili. Vzdajme im hold!
 | Adamča Jozef |
 | Ing. Benko Karol |
 | Ing. Bolf Ján |
 | Dombrovský Ján |
 | Ing. Karabellyová Anna |
|
 | Klimo Jozef |
 | Maťúš Štefan |
 | Ing. Olejárová Mária |
 | Ing. Paulínyová Mária |
 | Petr Rudolf |
|
 | Petrovič Ján |
 | Podhradský Milan |
 | Ing. Potančok Ján |
 | Mgr. Sabová Irena /Lovčičanová/ |
 | Slivka Milan |
|
ZDRUŽENIE RODIČOV A PRIATEĽOV ŠKOLY
ZRPŠ účinne pomáhalo pri plnení hlavných výchovných úloh školy. Každá trieda
mala v CŠV ZRPŠ svojho zástupcu, z ktorých sa vytvorili komisie, v ktorých sa
zamerali na zlepšenie životného prostredia školy, na pomoc sociálne slabším
žiakom...
Predsedovia ZRPŠ:
 | Polešenský Pavol |
 | Bohát Ľudovít |
 | JUDr. Cmarko Jozef |
 | Husár Barnabáš |
 | Ing. Pokorný Ladislav |
|
 | Bindzar Jozef |
 | Koválik Tomáš |
 | Ing. Pročka Milan |
 | Ing. Mešťan Milan |
|
 | Hudec Andrej |
 | Ing. Červeň |
 | Ing. Kosáková Jarmila |
 | Ing. Pulišová Erika |
|
Pôsobenie našich absolventov ako pedagógov na škole:
- Kopanica Štefan
- Ing. Kšenzuliak Igor
- Ing. arch. Kubišová Jarmila
- Ing. Kubišová Dagmar
|
- Ing. Paulínyová Mária
- Ing. Pivka Juraj
- Ing. Puskailerová Katarína
- Ing. Rakytová Jana
|
- Ing. Rontšinská Eleonóra
- Ing. Schmidtová Alena
- Ing. Šovčíková Lenka
- Ing. Trenčanová Veronika
|
Nemalú zásluhu na výchovno-vzdelávacom procese žiakov našej školy majú aj
desiatky externých pracovníkov, ktorí popri svojich pracovných povinnostiach
odovzdávali svoje odborné vedomosti a skúsenosti žiakom školy. Patrí im za to
veľká vďaka ! Bolo ich veľa, najmä z podnikov stavebného zamerania.
Čo sa udialo od vzniku našej školy ?
 | v decembri 1965 prvá stužková slávnosť v dejinách
školy |
 | v školskom roku 1965/66 prvé tri maturitné triedy –
prvých 92 absolventov |
 | prvé tragické udalosti v histórii školy – 22. mája
1966 tragicky zahynul pri havárii lietadla žiak štvrtého ročníka Pavol Križko a
v tom istom školskom roku zomrela po zákernej chorobe žiačka tretieho ročníka
Zita Mikušová |
 | v školskom roku 1969/70 vznikla pomocná inštitúcia
školy – Poradný zbor, ktorý združoval riaditeľov a vedúcich stavebných a
vodohospodárskych podnikov spolu s vedením školy. Spoločným motívom bola
spolupráca v oblasti výchovno-vzdelávacej, zabezpečenia prevádzkovej praxe,
uplatnenia absolventov školy, údržba školy |
 | od školského roku 1973/74 sa organizuje imatrikulácia
– prijímanie prvákov do cechu stavbárskeho – KABU |
 | v školskom roku 1974/75 v budove na Skuteckého 20 sa
uskutočnili adaptač né
práce – prestavba telocvične, laboratória, dielní, prístavba učební a garáže |
 | na škole začínala aktívne vyvíjať činnosť VTS
v spolupráci s pobočkami Pozemných stavieb, Stavoprojektu, OSP a STVAKu |
 | v školskom roku 1977/78 sa vytvorila experimentálna
trieda v prvom ročníku /triedny Ing. Kovalík Vladimír/, v ktorej sa overovala
nová koncepcia výchovno-vzdelávacej sústavy, pripomienkovala sa a po štyroch
rokoch sa zaviedla do praxe. Vyučujúci spolupracovali s Výskumným ústavom
odborného školstva v Prahe, s Výskumným ústavom pedagogickým v Bratislave a
s Ministerstvom školstva v Bratislave /bola to jedna zo štyroch experimentálnych
tried v oblasti stavebníctva v celej ČSSR/ |
 | v školskom roku 1978/79 bola vytvorená následná
experimentálna trieda /triedna Ing. Karabellyová/ |
 | pri dosahovaní dobrých študijných výsledkov žiakov sa
prejavila aj aktívna činnosť predmetových komisií /všeobecno-vzdelávacie
predmety, odborné predmety/ |
 | jednou z foriem štúdijnej iniciatívy a záujmovej
činnosti žiakov bola Stredoškolská odborná činnosť. Účastníci dosiahli značné
úspechy v okresných a krajských kolách a aj v celoštátnom kole. SOČ zastrešovali z pedagógov Ing. Ďurica, Ing. Gašperan |
 | ZO ROH v spolupráci s vedením školy každoročne
organizovali na záver školského roku odborné exkurzie pre učiteľov do rôznych
regiónov po celej republike |
 | v rokoch celoštátnych spartakiád predmetová komisia
TV sa zamerala na zvýšenú telesnú prípravu žiakov, precízne nacvičenie skladieb
pre úspech výberu na vrcholné podujatie v Prahe |
 | úspešná bola snaha odstrániť plaveckú negramotnosť
žiakov - organizovala sa súťaž v štafetovom plávaní tried „Hľadáme plavecky
najzdatnejšiu triedu“. Za každú triedu plávalo 50 metrov 15 žiakov, celkom 300 |
 | škola vytvárala priestor pre brigádnickú činnosť
žiakov /jesenné poľnohospodárske brigády - zemiakové, jarné upratovanie
verejných priestranstiev a komunikácii v meste, čistenie riečneho potoka Tajovka,
úprava okolia školy, letná aktivita v prázdninových mesiacoch – Pukanec, Jasenie,
Ústí nad Labem, Praha, Kalište, Zolná, Čerín – rekonštrukčné práce na pamiatkovo
chránených objektoch |
 | v roku 1991 sa vytvorila Školská rada ako poradný
orgán vedenia školy |
 | pre materiálno-hospodárske zabezpečenie školy
prispela nadácia „Nový staviteľ“. Jednalo sa o finančnú podporu rôznych
inštitúcii na prevádzku školy, ale hlavne na zmodernizovanie
výchovno-vzdelávacieho procesu. Nadácia vznikla v roku 1992 a zanikla v roku
2002 |
 | začiatkom modernizácie vyučovacích metód bolo
prebudovanie tried na špeciálne priestory pre výpočtovú techniku |
 | kladom pri rozširovaní vedomostného obzoru žiakov
boli vzdelávacie exkurzie – Martin, Tajov, ale hlavne odborné exkurzie žiakov
prvých ročníkov vo výrobných podnikoch, ako aj exkurzie žiakov tretích a
štvrtých ročníkov na vodných dielach, dopravných stavbách a významných
historických mestách v celej republike |
 | vysoká odborná, pedagogická a mravná úroveň pedagógov
školy bola ohodnotená oceneniami a vyznamenaniami, ktoré boli obrazom celého
kolektívu. Uvedieme len niektoré:
 | Ing. Lutty Vladimír – Vzorný učiteľ |
 | Mgr. Szabová Emília – Vzorný učiteľ |
 | Ing. Kovalík Vladimír – Za rozvoj Stredoslovenského kraja |
 | Ing. Jendželovská Alica |
|
Športové a pracovné úspechy našich absolventov
 | Babiak Rudolf – športová gymnastika – účastník MS, ME, OH 1980 v Moskve – 6.
miesto v družstvách a 7. miesto na kruhoch |
 | Černá Mária – karate – majsterka Európy juniorov 1998 |
 | Ferenc Pavel – kulturistika – juniorsky majster sveta 1995
|
 | Greško Vratislav – futbal – člen reprezentačného družstva SR, hráč Premier
lige v Anglicku |
 | Joštiak Jakub – volejbal – majster SR, člen reprezentačného družstva SR |
 | Tánczoš Ján – skoky na lyžiach – majster ČSSR, teraz reprezentačný tréner
v ČR |
 | Walterová Ivana – plávanie – majsterka SR, účastníčka MS |
Významné úspechy na domácich a medzinárodných športoviskách dosiahli mnohí
ďalší naši absolventi:
 | Slanina Peter, Sýkora Roman, Brúsil Marian, Harazín Peter – hokejisti |
 | Praženica Karol, Hrabáč Igor, Kleich Igor, Filipko – futbalista |
 | Túry Jozef – skokan na lyžiach |
 | Jackuliak Pavel – ľahká atletika |
 | Dianiška Ivan, Grófová Alica – volejbal |
 | Melko Marek – karate |
 | Lovík Jozef – basketbal |
 | Danihlík Vladimír – grécko-rímske zápasenie |
Mohli by sme vymenovať desiatky ďalších absolventov, ktorí dosiahli úspech vo
svojom povolaní, alebo v iných verejno-spoločenských činnostiach.
Nedá sa opomenúť, že člen pedagogického zboru Ing. Gašperan Ján zastáva
funkciu predsedu OZ školstva a vedy na Slovensku.
Športová činnosť pedagogických pracovníkov:
 | futbalové stretnutia so žiakmi jednotlivých štvrtých
ročníkov, niekoľkoročné pravidlo v mesiaci september |
 | účasť na volejbalových, basketbalových a hokejových
turnajoch pedagogických pracovníkov v rámci mesta a okresu |
 | úspech vo volejbale mužov – víťaz okresného,
krajského kola a 3. miesto v slovenskom kole o Pohár URO |
 | niekoľkonásobná účasť učiteľov na lyžiarskom bežeckom
podujatí na 55 km Biela stopa SNP /Pivka, Ďurica, Podhradský, Komár, Kovalík
Koloman, Kučera, Paulis, Kopanica, Harťanský, Gašperan, Tančin, Kovalík
Vladimír- absolvoval 19 ročníkov, Fabiánová, Trenčanová/ |
 | Andráš – aktívny hráč hokejového družstva Smreč ina Banská Bystrica |
 | Podhradský – obdržal titul Vzorný tréner mládeže vo
volejbale |
 | Kovalík Vladimír – medzinárodný volejbalový rozhodca
od roku 1972, aktívny účastník Olympijských hier v Soule 1988, Svetovej ligy,
Svetového pohára, Majstrovstiev sveta /5 x/ a ďalších iných svetových a
európskych podujatí |
 | pedagogický zbor organizoval hokejový turnaj
pedagogických pracovníkov Banská Bystrica /3 x/, volejbalový turnaj „Memorial
Milana Podhradského“ /4 x/, okresné a aj krajské kolo „Pretekov brannej
všestrannosti“ /2 x/, okresné kolá stredoškolských hier v rôznych športových
odvetviach |
 | pedagogický zbor zorganizoval „Branný pretek
zamestnancov školstva“, kde sme sa umiestnili na l. mieste a postúpili sme do krajského kola. |
 | veľmi úspešná bola organizácia okresných kôl
a krajského kola „Preteku brannej všestrannosti“ |
Ing. Kovalík Vladimír
späť
Každý školský rok má pre školu svoj osobitný význam. Aj školský rok 2004 /
2005 je takýmto rokom, významným pre Strednú priemyselnú školu stavebnú
v Banskej Bystrici. V tomto roku si totiž pripomína štyridsiate výročie
založenia tejto školy.
Nutnosť založenia školy bola daná rozvojom stavebnej výroby v tomto období.
Na základe toho sa zvyšoval dopyt po kvalitne vyškolených odborníkoch.
Príprava týchto odborníkov, ktorá sa uskutočňovala na SPŠ vo Zvolene ako jeden
z odborov na škole, už nepostačovala požiadavkám na odborné kádre. Preto bol
tento odbor „ Pozemné stavby “ preložený do Banskej Bystrice a v školskom roku
1964 / 1965 bola zriadená Stredná priemyselná škola stavebná s odbormi „ Pozemné
stavby a Vodohospodárske stavby “ . Škola od svojho založenia sa musela
vysporiadať s množstvom problémov. Hlavným problémom bolo zabezpečenie
a vybudovanie kvalitných učebných priestorov. Vyučovanie sa uskutočňovalo na
niekoľkých miestach v meste, ktoré boli od seba dosť vzdialené.
Bolo potrebné vytvoriť kolektív vyučujúcich, ktorí by boli ochotní problémy
školy riešiť. Práve takýto kolektív vyučujúcich na škole vznikol. Bol to
kolektív vyučujúcich, ktorí boli veľmi dobre pripravení po odbornej stránke
a ochotní vydať zo seba maximálne úsilie pre zabezpečenie dobrého mena školy.
Vďaka tomu škola získavala postupne dobré meno a dostala sa na popredné
miesto medzi stavebnými školami. Ocenením bolo aj to, že sme sa ako škola
zúčastňovali pri tvorbe a overovaní rôznych celoštátnych úloh a rôznych
pedagogických dokumentov. Tieto aktivity mali dobrý vplyv na vyučovací proces,
čo sa prejavilo v tom, že školu každoročne opúšťali žiaci, ktorí boli veľmi
dobre pripravení po odbornej stránke. Žiaci po príchode do praxe nemali problém,
aby sa dobre uplatnili, alebo aby úspešne absolvovali vysokoškolské štúdium.
Dôkazom toho je že mnohí z nich zastávali alebo ešte zastávajú popredné funkcie.
Za tieto dosiahnuté úspechy počas štyridsať rokov pôsobenia školy patrí
úprimné poďakovanie kolektívu vyučujúcich , ktorí celé svoje úsilie venovali na
zlepšenie vyučovacích a výchovných procesov na škole. Odmenou za ich náročnú
a namáhavú prácu boli úspechy, ktoré škola, ale aj žiaci dosiahli.
Záverom by som chcel popriať kolektívu vyučujúcich do ďalších rokov veľa
úspechov, aby pokračovali v tejto náročnej práci a obhajovali vždy dobré meno
školy.
Ing. Vladimír Lutty
späť
Obdobie od roku 1991 sa vyznačovalo vážnymi spoločensko-ekonomickými zmenami,
ktoré mali a majú značný vplyv aj na vývoj školstva a teda aj na SPŠ stavebnú.
Z hľadiska riadenia stredných škôl boli postupne vytvárané a menené stredné
riadiace články – školské správy, odbory školstva KÚ a v súčasnosti samosprávne
kraje a KŠÚ. Menili sa odbory a zamerania, ZPD – učebné plány a osnovy.
Škola sa stala samostatným právnym a hospodárskym subjektom ako rozpočtová
organizácia. Útlm stavebníctva, demografický vývoj spôsobil nižší záujem rodičov
a žiakov o štúdium tohto odboru.
Týmto zmenám sa prispôsobovala aj naša škola. Vyučujúci, PK a vedenie školy
sa aktívne podieľali na tvorbe nového integrovaného odboru staviteľstvo – na
spracovaní jeho učebného plánu, zameraní a osnov ako aj na zavedení odboru
technické a informatické služby v stavebníctve v našej škole.
Dlhodobým cieľom školy, jeho výchovno-vzdelávacieho procesu sa stalo
vzdelávanie v súlade s vedeckým poznaním, aktualizovanie v súlade s potrebami
praxe, výchova v duchu demokracie a ľudskosti tak, aby absolvent bol schopný žiť
plnohodnotný život.
V praktickej činnosti školy prioritami sa stali zabezpečenie a využívanie VYT
vo vyučovaní predmetov VYT a IVT a v odborných predmetoch, vyučovanie svetových
cudzích jazykov, demokratizácia vo vyučovacom procese, najmä vo vzťahu učiteľ –
žiak, širšie zapájanie všetkých účastníkov do výchovno-vzdelávacieho procesu –
učiteľov, žiakov, rodičov.
Postupne sa vytvárali podmienky pre splnenie týchto cieľov. V súčasnosti sú
všetci vyučujúci kvalifikovaní v súlade s vyhláškou o odbornej a pedagogickej
spôsobilosti pedagogických pracovníkov. Škola má a v plnej miere využíva tri
učebne výpočtovej techniky, s nasledovným využitím:
 | učebňa č. 1 – na povinné predmety VYT, IVT |
 | učebňa č. 2 – pre odborné predmety:
 | PST, KOC –
stavebné projektovanie ARCHITEKTURÁL DESKTOP, /DataCAD/ VTO – voliteľný predmet – program ArCon |
 | UCT – program MRP |
 | EKOc – ekonomický program OSKAR |
|
 | učebňa č. 3 – vyučovací proces a záujmovú činnosť
žiakov – Internet |
Každý žiak našej školy, podľa zvoleného odboru a zamerania, samostatne
spracováva školské zadania aj prostredníctvom VYT. Používanie výpočtovej
techniky je súčasťou teoretickej a praktickej časti maturitnej skúšky
v odborných predmetoch.
Zvýšené využívanie VYT vo vyučovacom procese, ale aj v mimovyučovacej
záujmovej činnosti podnecuje záujem študentov, prispieva k motivácii,
samostatnosti a zodpovednosti za dosahované študijné výsledky. Môžeme
konštatovať, že všetci žiaci našej školy získavajú nielen teoretické, ale aj
praktické znalosti a zručnosti s využívaním VYT. Pri vyučovaní cudzích jazykov
škola rešpektuje záujem a prípravu žiakov na ZŠ. V súčasnosti sa vyučujú ANJ,
NEJ, FRJ.
Aktuálnym, ale zároveň dlhodobým cieľom je aj znižovanie zaťaženosti žiakov
činnostným poňatím vzdelávacieho procesu. Vyučujúci vytvárajú podmienky k tomu,
aby si žiaci v čo najväčšom množstve mohli spracovávať stanovené zadania priamo
vo vymedzenom čase v škole.
V záujme motivácie a podnecovania záujmu žiakov sa vyučovací proces doplňuje
rôznymi akciami.
K najdôležitejším patria:
 | súťaž o najlepšie spracovanie ročníkových grafických
zadaní |
 | predmetové olympiády v CUJ a v matematike |
 | SOČ /pravidelné dosahovanie dobrých výsledkov
v krajskom i celoštátnom kole/ |
 | Hviezdoslavov Kubín |
 | školské kolo v strojopise |
 | školské a medziškolské športové súťaže |
 | odborné, architektonické, literárne, dejepisné
exkurzie |
 | organizovanie a účasť na kultúrno-spoločenských
akciách: KABU, Valentínsky večierok, divadelné predstavenia, výstavy, besedy
s významnými literárnymi dejateľmi |
 | prednášky a besedy v oblasti environmentálnej
výchovy, výchovy k manželstvu a rodičovstvu, v protidrogovej prevencii,
k ďalšiemu vzdelávaniu a k profesionálnej orientácii |
 | účasť na firemných dňoch a ich organizovanie
v školských priestoroch |
Úspešný priebeh výchovnovzdelávacieho procesu je podmienený aj
materiálno-technickými podmienkami. Napriek veľmi ťažkej finančnej situácii
v spolupráci s rodičmi, sponzormi, vlastnými aktivitami sa vytvorili v celku
primerane dobré priestorové a materiálno-technické podmienky.
Škola má okrem klasických tried 3 učebne VYT, 2 videoučebne,
fyzikálnotechnické laboratórium, stavebné laboratórium, 2 rysovne, telocvičňu,
posilňovňu, športové ihrisko.
Vyjadrujem presvedčenie, že škola potvrdí svoje opodstatnenie a naďalej bude
zvyšovať svoju úroveň. Prajem jej ďalšie úspešné roky.
Ing. Harťanský Ladislav
späť
Hneď od vzniku našej Strednej priemyselnej školy stavebnej v Banskej Bystrici
bola jej súčasťou aj práca odborovej organizácie. Odborová organizácia na škole
bola založená v roku 1964 a jej predsedom bol profesor Štefan Maťuš, ktorý už
nie je medzi nami. Viedol odborovú organizáciu až do školského roku 1974-75,
kedy odstúpil z funkcie zo zdravotných dôvodov. Profesor Štefan Maťuš bol pre
nás vtedy /mladších kolegov/ vzorom. Bol predstaviteľom tzv. „starej školy“.
Vždy ako vyučujúci architektúry bol veľmi pekne oblečený, kládol dôraz
na disciplínu, slušnosť, vzorné vychovanie a presadzoval profesionalitu
učiteľa.. Ako predseda odborovej organizácie bol lídrom mnohých spoločenských
a kultúrnych akcií pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy. Jeho
prioritou bolo presadzovať dobré meno školy a jej učiteľov.
Od školského roku 1974 – 75 bola predsedníčkou odborovej organizácie pani
Ing. Alica Jendželovská. V tomto čase bolo v odboroch organizovaných 40
pedagogických a 5 nepedagogických zamestnancov, čo bola stopercentná
organizovanosť. V tomto období už odborová organizácia okrem organizovania
kultúrnych a spoločenských akcií vstupuje viacej do pracovno-právnych vzťahov,
uzatvára s vedením školy kolektívne zmluvy a vyjadruje sa aj k profesným otázkam
školy. Ing. Alica Jendželovská počas svojho funkčného obdobia vykonala veľa
práce pre zabezpečenie čo najlepších sociálnych a životných podmienok
zamestnancov školy. Od školského roku 1986 -87 až do šk. roku 2000 – 2001 bol
predsedom odborovej organizácie Ing. Ján Gašperan. Organizovanosť aj v tomto
období bola stopercentná – 45 členov. Ján Gašperan, rovnako ako predchádzajúci
dvaja predsedovia, presadzoval a podporoval zabezpečenie dobrých sociálnych
podmienok pre zamestnancov školy. V tomto období veľmi dobre fungoval takzvaný
Fond kultúrnych a sociálnych potrieb, ako aj Združený fond. Zamestnancom školy
v tomto období bolo poskytnuté z tohto fondu viacero peňažných a nepeňažných
darov, pôžičiek, sociálnych výpomocí, príspevkov na stravovanie a podobne.
Všetci traja predsedovia spolu s výborom odborovej organizácie a za pomoci
vedenia školy zorganizovali veľa spoločenských a kultúrnych akcií. Spomeniem
napríklad akcie: Deň učiteľov, MDŽ, Deň detí pre deti zamestnancov školy,
posedenia v prírode na záver školského roku, vianočné stretnutia zamestnancov
školy, zimné lyžovačky pre zamestnancov a ich rodinných príslušníkov.
Nezabudnuteľné sú tiež každoročné dvoj - trojdňové exkurzie po celom bývalom
Československu, návštevy divadiel a podobne. Po roku 1989 a potvrdení predsedu
odborovej organizácie vo funkcii sa Ján Gašperan angažoval aj pri aktivitách na
zlepšenie pracovných a vyučovacích podmienok školy. Spomeniem napríklad výstavbu
prvej učebne výpočtovej techniky, zariadenie laboratória pre stavebné materiály
a betónové konštrukcie, výstavbu ihriska na Skuteckého 11. Veľmi dôležité bolo
aj vyjednávanie predsedu pri záchrane budovy na Skuteckého 11, ktorá už
prakticky bola pridelená UMB v Banskej Bystrici – Právnickej fakulte. Po
rokovaniach s dnes už zosnulým rektorom UMB prof. Ottom Tomečkom a predsedom KÚ
v Banskej Bystrici, sa nakoniec podarilo budovu zachrániť a dodnes slúži našej
škole. V období po roku 1990 sa odborová organizácia musela viacej ako dovtedy
sústrediť na kolektívne vyjednávanie a dôslednú obhajobu zamestnancov školy
v súlade s platnými právnymi normami. Predseda ZO Ján Gašperan sa v roku 1990
stal predsedom Rady základných organizácií stredného školstva na strednom
Slovensku a v roku 1999 predsedom OZ pracovníkov školstva a vedy na Slovensku.
Od roku 2004 je viceprezidentom KOZ SR a členom Paneurópskeho výboru – EIE /Education
International Europe/ v Bruseli.
Od školského roku 2000-2001 je predsedníčkou odborovej organizácie Ing.
Veronika Trenčanová. Vo svojej práci preferuje predovšetkým spoločenskú
a kultúrnu stránku a pre zamestnancov poriada mnohé kultúrne a spoločenské
akcie. Dnes na škole pracuje 35 zamestnancov, z toho je 31 odborovo
organizovaných, čo predstavuje 88,6 percentnú organizovanosť.
Podľa môjho názoru je odborová organizácia aj v ďalšom období pre našu školu
nevyhnutná. Je potrebné obhajovať sociálne a ekonomické postavenie zamestnancov
a to nielen v rámci školy, ale aj v širšom kontexte. Je nevyhnutné podporovať
aktivity OZPŠaV na Slovensku, KOZ SR ako aj medzinárodné aktivity. Dôležitú
úlohu musia odbory na škole zohrať aj pri obhajovaní zachovania školy a jej
rozvíjania. Vedenie školy aj za podpory zamestnancov musí vypracovať projekt,
ktorý presvedčí zriaďovateľa, Vyšší územný celok v Banskej Bystrici, že krajské
mesto si zaslúži strednú priemyselnú školu stavebnú. Škola musí mať pripravený
taký projekt študijných odborov, ktorý umožní absolventom školy uplatniť sa na
trhu práce. Súčasná konkurencia spolu s veľmi zlým demografickým vývojom si
vyžaduje, aby škola okamžite nastúpila trend modernej strednej školy aj
s možnosťou vyššieho odborného vzdelávania. Pritom si musí zachovať svoju
historickú hodnotu, doplnenú o moderné a progresívne trendy. Je potrebné
spolupracovať s bývalými žiakmi, teraz podnikateľmi, firmami a inštitúciami na
území mesta a jeho okolí a uvažovať aj o možnej medzinárodnej spolupráci. Pri
takomto trende a rozvoji školy som pripravený pomáhať jej. Všetkým, s ktorými
som počas môjho pôsobenia na škole spolupracoval /1975-1999/, ďakujem za
spoluprácu a krásne roky prežité na našej škole. Boli to nádherné roky, škola
bola v plnom rozvoji a rozkvete, od mnohých kolegov a spolupracovníkov som sa
veľa naučil. S kolegami a žiakmi som prežil na škole aj ťažšie etapy, na ktoré
som dávno zabudol. Zostali mi len tie najkrajšie spomienky. Škole do budúceho
obdobia prajem jediné:
„Nech žije a prekvitá Stredná priemyselná škola stavebná v Banskej Bystrici.“
Ing. Ján Gašperan
bývalý predseda ZOOZ na SPŠ
stavebnej v Banskej Bystrici
predseda OZPŠaV na Slovensku
viceprezident KOZ SR
späť
V živote každého človeka sú obdobia, na ktoré nezabúda a ku ktorým sa pri
rôznych príležitostiach často vracia v spomienkach. Pre mňa je 40. výročie
vzniku SPŠ stavebnej v Banskej Bystrici impulzom, ktorý ma vrátil späť k 1.
septembru 1977, kedy som prvý krát ako žiačka tejto školy zasadla do jej lavíc.
V tomto roku bolo päť prvých tried, ale tá naša 1.A bola výnimočná – tvorilo ju
35 „experimentálnych žiakov“, ktorí po prvý krát nastúpili na strednú odbornú
školu z ôsmej triedy. Bol to zvláštny pocit prísť do školy, kde to vyzerá úplne
inak ako na základnej škole: vyučujúcich sme oslovovali „Súdruh profesor“,
nemuseli sme sa cez vyučovanie prezúvať, stúpli sme na rebríku vlastnej
dôležitosti – niektorí vyučujúci nám vykali, zrazu sme nemali žiacke knižky
a podstatnú časť profesorského zboru tvorili chlapi /na ZDŠ sme mali štyroch
vyučujúcich, ostatné boli všetko ženy/. A nielen to bolo pre nás nové. Aby sme
mohli nadobudnúť potrebné vedomosti, museli sme si zohnať aj príslušné pomôcky:
rysovaciu dosku, príložník /od dĺžky 70 cm až do 1,5 m aby sme mohli narysovať
projekt vo štvrtom ročníku/, technické perá, výkresy, pauzák, kalkulačky a pentelky.
Tie dve posledne menované boli v tom čase vzácnosťou, doteraz si spomínam na
logaritmické pravítko a versatilku, ktorú sme sústavne ostrili na šmirgli.
Všetky pomôcky sme úspešne využívali, mnohokrát aj na iné účely – keď sa
rysovanie nedarilo, mnohí sme si z technických pier robili šípky a od zúrivosti
nimi triafali do rysovacej dosky.
Náš študentský život sa však neskladal len z učenia, z rysovania a z rôznych
povinností, ale aj z príjemnejších udalostí:
 | zakrátko po nástupe do školy sme chodievali na
zemiakové brigády, kde sme sa s pocitom krivdy pol dňa zohýnali a zbierali
vyorané zemiaky, ale dnes aj táto činnosť patrí k príjemným spomienkam |
 | každoročné KABU – čiže prijímanie prvákov do cechu
stavbárskeho bolo samozrejmosťou, na ktoré sme sa všetci tešili, hlavne keď už
sme boli vo vyšších ročníkoch |
 | vyučujúci - chlapi, ktorí vedeli ako tak stáť na
korčuliach, si raz do roka zmerali sily s vyučujúcimi iných škôl v Banskej
Bystrici v hokejovom turnaji – podotýkam, že stavebná škola patrila k „hokejovej
veľmoci“ |
 | druhákov čakal lyžiarsky kurz – žiaľ, nás zastihli
trojtýždňové uhoľné prázdniny, a tak nám lyžiarsky kurz odpadol, nahradili sme
si ho víkendovým pobytom na chate na Suchom vrchu |
 | tretiaci sa tešili na branecký kurz, kde sme sa
nielen kúpali, ale absolvovali aj rôzne turistické akcie |
 | odbornú prax absolvovali žiaci už od prvého ročníka,
prváci, druháci na stavbe, tretiaci v projektových organizáciách, a to nielen
počas školského roka, ale aj poč as prázdnin |
 | futbalový zápas každej maturitnej triedy sa
uskutočnil proti mužskej časti pedagogického zboru a bol sprevádzaný veľkou
propagáciou – originálnym plagátom každej triedy, z ktorých niektoré ešte stále
tvoria výzdobu kabinetu telesnej výchovy |
 | odborná exkurzia do Prahy vo štvrtom ročníku pre
žiakov v triedach zameraných na pozemné staviteľstvo bolo „čerešničkou na
torte“, po nej už prišla na rad príprava na maturity. |
Získavanie potrebných vedomosti a prežitie vyššie uvedených udalosti bolo
možné len pod vedením vyučujúcich, ktorí nám odovzdávali nielen vedomosti, ale
venovali nám aj kus svojho voľného času. Nemôžem teraz vymenovať všetkých, ktorí
nás učili, ktorí sa s nami trápili a ktorým sme často „pili nervy“, ale
spomeniem aspoň toho, kto bol pre našu triedu najdôležitejší: Ing. Vladimír
Kovalík, ktorý nám bol po celé štyri roky triedny a zároveň nás učil pozemné
staviteľstvo. Nie vždy to mal s nami ľahké, ale prežil to bez ujmy na zdraví
a dnes dúfam, že na tie štyri roky spomína v dobrom. Samozrejme, moja vďaka
patrí aj všetkým ostatným profesorom, ktorým sme strpčovali život, no i napriek
tomu nás doviedli k úspešnej maturite, ktorí sa trápili s nami o to viac, že sme
boli prvý experiment s novými osnovami a novým spôsobom maturovania.
Tu by sa moje spomienky na SPŠ stavebnú mali končiť, no táto škola do môjho
života zasiahla ešte raz: 26. augusta 2002 som vchádzala do priestorov už známej
školy ako vyučujúca odborných predmetov. Bol to zvláštny pocit, akoby som sa
vracala po rokoch domov, a také bolo aj moje privítanie od kolegov. Keď som po
odučení niekoľkých mesiacov snažila porovnať podmienky štúdia počas mojich čias
a teraz, nebolo to vôbec ľahké. Budova je stále tá istá, no vyučovanie sa
zmenilo vďaka zmene režimu a technickému rozvoju. Žiaci sa učia cudzie jazyky,
čo nám v tej dobe veľmi chýbalo. Od prvej triedy majú žiaci možnosť
pracovať s počítačom – s rôznymi užívateľskými odbornými programami, s ktorými
sa stretnú aj v praxi. Učebné pomôcky, vďaka rôznym odborným výstavám
a prezentáciám firiem, sú na vyššej úrovni, nové materiály a technológie, ktoré
sa v stavebníctve objavujú, sú zahrnuté do všetkých predmetov. Pri praktickej
maturitnej práci žiaci môžu používať počítač, na ústnych maturitách prezentujú
svoje práce, ktoré vypracovali počas štúdia. Ale tá podstata školy – učitelia,
ktorí odovzdávajú svoje vedomosti žiakom, zostala nezmenená.
Prajem „svojej“ priemyslovke, aby vydržala ešte dlho, aby prekonala všetky
nástrahy doby a aby v jej „útrobách“ študovali žiaci, ktorí si dokážu vážiť to,
čo v jej laviciach získajú. Ja som tu získala naozaj veľa - dobrých kamarátov,
s ktorými sa stretávam doteraz a ktorí mi v prípade potreby pomôžu. Som hrdá, že
patrím do rodiny absolventov stavebnej priemyslovky a že sa naše rady z roka na
rok rozširujú.
Ing. Puskailerová Katarína
bývalá žiačka
späť
Pre každého z nás, študentov, znamená niečo iné. Pre niekoho je to večný
nepriateľ, pre iného nevyhnutný spojenec na ceste životom.
Hoci každý z nás je iná osobnosť s inými názormi, záujmami a postojmi, škola
medzi nami nerobí rozdiely. Nezaujíma ju farba pleti, ani viera. Táto
spravodlivá inštitúcia poskytuje všetkým rovnaké šance rozvíjať svoje vlohy a
schopnosti. Vzdelanie je základný pilier našej civilizácie, vďaka ktorému
neustále napredujeme.
V dnešnom civilizovanom svete takmer všetky deti môžu slobodne navštevovať
školy. Možnosti študovať, ktoré nám doba ponúka, však nie všetci ochotne
prijímajú. Som rád, že väčšina z mojich spolužiakov si uvedomuje, aká je škola
dôležitá. Uvedomujú si hodnotu vzdelania. Vedia, že je to základ do života,
ktorý im nik na svete nemôže vziať. No pre niekoho je to stále len nutnosť,
nepríjemnosť narúšajúca ich, inak pohodový, pubertálny život plný zábavy.
Aj takí sú medzi nami, hoci ich našťastie nie je veľa. Nechápu, že škola sa
nás snaží pripraviť na život. Všetky tie príkazy, zákazy a úlohy sú len zlomkom
toho, čo nás čaká v dnešnom zložitom svete.
Súhlasím, že sústrediť sa výlučne na štúdium je dnes ťažké. Máme veľa
možností ako "zaujímavejšie" prežiť svoj voľný čas než sedením nad knihami.
Priatelia, zábava... Nepopieram, rád sa oddám radostiam, ktoré mi život
prináša. Ale bohužiaľ, život nie je len zábava. Ten ozajstný svet nám už klope
na dvere a my sa naň musíme pripraviť. Napriek veľkej snahe, ktorú všetci
zainteresovaní vyvíjajú, je samozrejmé, že všetko sa v škole nenaučíme. Mnohí z
nás v honbe za dospelosťou prežívajú strasti i slasti, na ktoré zatiaľ ešte nie
sú pripravení. To už je ale škola života, tú si každý prežije sám. To však nie
je dôvod, aby pokladali "tú pravú" školu za zbytočnú a nepotrebnú. Aj keď máme
pocit, že rady nepotrebujeme, že si vo všetkom poradíme, slová rodičov a
profesorov o morálke a slušnom správaní, ako aj ich vedomosti a skúsenosti majú
pevný základ overený generáciami našich predkov. No z vlastnej skúsenosti viem,
že z nášho pohľadu to občas veľmi ťažko chápeme... Všetko má svoj čas. Aj my
azda raz porozumieme, keď budeme "na druhej strane".
Práve v tomto veku, keď sa z nás stávajú dospelí ľudia a plnohodnotní občania
tohto štátu, by sme si mali uvedomiť, čo všetko nám škola i všetci ľudia
súvisiaci s ňou prinášajú. V tomto období začíname pociťovať prvé pozitíva (
nielen ) našej dlhoročnej snahy. Činnosti súvisiace s bežným životom, ktoré
často ani nevnímame. Ich ovládanie pokladáme za samozrejmé aj vďaka dlhoročnej
školskej drezúre. Sami by sme to ale nezvládli. Preto nesmiem zabudnúť na ľudí,
ktorí svoj život zasvätili náročnému, no nádhernému cieľu: Učiť !
Na našej škole sa takíto ľudia nachádzajú už štyridsať rokov. Za ich
svedomitú prácu, ale i za to, čo všetko si vytrpia a vypočujú, si zaslúžia našu
vďaku. S ich dlhoročným úsilím sa podarilo vybudovať školu, ktorá má napriek
ťažkej situácii v odbore veľmi dobré meno a poskytuje nám vzdelanie na vysokej
úrovni. Aj keď nie všetci študenti si to teraz uvedomujú, máme byť za čo našim "profákom"
a našej "stavebnej" vďační. Všetko toto by nám malo pomôcť nestratiť sa v
živote. Preto s hrdosťou vravím:
ĎAKUJEME
Miroslav Mešina
žiak 3.B
späť
Rád som sa ujal milej ponuky - prispieť do tejto publikácie, ktorá je
príležitosťou na spomienky, poklony a vzdanie úcty všetkým, ktorí sa podieľali
na tom, aby škola bola osožnou pre tých, ktorí s dôverou vchádzali do jej
priestorov, aby načerpali nové poznatky a vedomosti.
I keď nie som najstaršie pôsobiacim učiteľom, ale 37 rokov za katedrou tejto
školy a byť obklopený mladými ľuďmi vzbudzuje u človeka pri spomienkach
zimomriavky.
Keď poviem 40 rokov, mnohí z tých, čo boli úzko spätí s našou školou povedia:
„To nemyslíš vážne!“
Áno, myslím to vážne!
Škola za celých 40 rokov svojej existencie získavala na význame, dôstojnosti a
úspešnosti absolventov. O tom, že škola bola konsolidovaná, svedčí aj fakt, že
za tých 40 rokov školu viedli len dvaja riaditelia: Ing. Lutty a Ing. Harťanský.
Učitelia za toto obdobie vykonali veľký kus práce. Svoje miesto si zastávali so
cťou, poctivo plnili svoje povinnosti a celé výchovné a vzdelávacie úsilie a
pôsobenie smerovalo k tomu, aby zo žiakov vyrástli dobrí, vzdelaní a pracovití
ľudia.
40 rokov školy - to je dlhý rad mladých ľudí, ktorí počas stredoškolského štúdia
prekračovali prah školy, stláčali kľučku na dverách svojej triedy, aby sa
vzdelávali, písali po tabuli, zabávali sa, športovali. Verím, že každý z našich
absolventov, a bolo ich vyše 5 tisíc, našiel svoje uplatnenie. Mnohí z nich boli
a sú vynikajúci ľudia, ktorí svojimi úspechmi, činmi a svojou prácou nesú pečať
našej školy a šíria jej dobré meno - meno školy, z ktorej vyšli. Sme na nich
právom hrdí.
A výzva do budúcnosti?
Študenti, ktorí v súčasnosti navštevujete školu, snažte sa svoje stredoškolské
roky prežiť v dobrom kolektíve, zžite sa s prostredím, v ktorom študujete a
nadobudnite k nemu hlboký citový vzťah. Záleží len na Vás, ako ste ochotní
prijať to, že učitelia vás nútia učiť, vzdelávať sa, pozorovať a pracovať. Vetra
a dôverujte učiteľom. Vážte si to, čo tu je. Buďte hrdí na školu, príslušnosť k
stavbárom, na svoju prácu a na hodnoty, ktoré získavate v škole. Aby ste aj
mohli tak ako mnohí z absolventov povedať, že roky strávené na „stavebnej“
patria medzi Vaše najkrajšie chvíle v živote.
Uvedomte si, že tajomstvo života je v práci. Ten, kto to nepozná, nevie čo je
šťastie. A aby ste šťastie zažili, nerobte v živote len to, čo sa Vám páči, ale
nachádzajte záľubu v tom, čo robíte.
Ing. Vladimír Kovalík
spoluautor publikácie
späť
|